Skip to main content

فلسفہ اور تعلیم

 


تعلیم محض کتابی علم کا نام نہیں بلکہ یہ ایک پورا فکری نظام ہے، جس کے پیچھے مختلف فلسفے کارفرما ہیں۔ ہر فلسفہ یہ بتاتا ہے کہ بچوں کو کس طرح پڑھایا جائے، کیا سکھایا جائے اور تعلیم کا اصل مقصد کیا ہونا چاہیے۔ ذیل میں ان بڑے بڑے تعلیمی فلسفوں کو دلچسپ اور تفصیلی انداز میں بیان کیا گیا ہے:


ایسینشیلزم (Essentialism) 📚

اس فلسفے کے مطابق تعلیم کا پہلا مقصد یہ ہے کہ بچوں کو وہ بنیادی مہارتیں سکھائی جائیں جن کے بغیر زندگی کا تصور ہی ناممکن ہے، جیسے پڑھنا، لکھنا اور حساب۔ یہاں استاد کی مرکزی حیثیت ہے اور وہی کلاس روم میں علم کا اصل ذریعہ سمجھا جاتا ہے۔ طلبہ کو ڈسپلن کے ساتھ پڑھایا جاتا ہے تاکہ وہ ایک مضبوط بنیاد کے ساتھ آگے بڑھ سکیں۔ اس سوچ کے مطابق اگر بچے بنیادی مہارتوں پر عبور حاصل کر لیں تو باقی سب کچھ آسان ہو جاتا ہے۔


پرینیئلزم (Perennialism) 🏛️

یہ فلسفہ وقت کے امتحان سے گزری ہوئی دانش پر زور دیتا ہے۔ اس میں تعلیم کا مقصد یہ ہے کہ طلبہ کلاسیکی ادب، فلسفہ اور آفاقی سچائیوں سے واقف ہوں۔ یہاں بات صرف معلومات حاصل کرنے کی نہیں بلکہ ذہن کو سوچنے، غور کرنے اور گہرائی میں اترنے کی تربیت دی جاتی ہے۔ مثال کے طور پر یونانی فلسفیوں کے افکار یا بڑے ادیبوں کی کتابیں طلبہ کو ایسی سچائیوں سے روشناس کراتی ہیں جو ہمیشہ قائم رہتی ہیں۔


پروگریسو ازم (Progressivism) 🧭

یہ فلسفہ تعلیم کو ایک جیتی جاگتی سرگرمی سمجھتا ہے۔ اس کے مطابق بچے محض کتابوں سے نہیں بلکہ عملی تجربات، سوال جواب، گروپ ورک اور مسائل حل کرنے کے عمل سے سیکھتے ہیں۔ استاد یہاں ایک رہنما کا کردار ادا کرتا ہے جو طلبہ کو دریافت کے سفر پر لے کر جاتا ہے۔ مقصد یہ ہے کہ بچے صرف رٹے لگانے کے بجائے حقیقت کو سمجھیں اور تنقیدی سوچ پیدا کریں۔


ریکانسٹرکشن ازم (Reconstructionism) 🌍

یہ فلسفہ تعلیم کو سماجی تبدیلی کا ایک ہتھیار مانتا ہے۔ اس کے مطابق طلبہ کو نہ صرف موجودہ مسائل جیسے غربت، ماحولیاتی بحران، یا ناانصافی کے بارے میں آگاہی دی جائے بلکہ ان میں یہ جذبہ بھی پیدا کیا جائے کہ وہ دنیا کو بہتر بنانے کے لیے کردار ادا کریں۔ یوں تعلیم محض فرد کی بہتری تک محدود نہیں رہتی بلکہ معاشرے کی اصلاح اور ترقی کا ذریعہ بنتی ہے۔


ایگزیسٹینشلزم (Existentialism) 🚶

یہ فلسفہ فرد کی آزادی اور ذاتی انتخاب پر زور دیتا ہے۔ اس کے مطابق ہر بچہ اپنی شخصیت میں منفرد ہے اور اسے یہ حق ہونا چاہیے کہ وہ اپنی زندگی کا مقصد خود تلاش کرے۔ اس طرح تعلیم بچے کو اپنی آواز تلاش کرنے، اپنی دلچسپیوں کو سمجھنے اور اپنی راہ متعین کرنے کا موقع دیتی ہے۔ یہاں استاد ایک ایسے دوست کی طرح ہوتا ہے جو طلبہ کو اپنے اندر جھانکنے اور اپنی پہچان بنانے میں مدد دیتا ہے۔


کنسٹرکٹیوزم (Constructivism) 🏗️

یہ فلسفہ کہتا ہے کہ سیکھنا کوئی تیار شدہ چیز نہیں بلکہ یہ ایک "تعمیر" ہے۔ طلبہ اپنے تجربات، سوالات اور غوروفکر سے علم کی عمارت خود کھڑی کرتے ہیں۔ کلاس روم میں مباحثے، پراجیکٹس اور گروپ سرگرمیوں کے ذریعے وہ اپنے خیالات کو مضبوط کرتے ہیں۔ اس فلسفے میں بچے زیادہ فعال ہوتے ہیں اور استاد ایک سہولت کار (Facilitator) کی طرح ان کی رہنمائی کرتا ہے۔


بیہیویئر ازم (Behaviorism) 🧠

اس فلسفے میں تعلیم کو رویے بدلنے کا ایک ذریعہ سمجھا جاتا ہے۔ اس کے مطابق اگر ہم بچوں کو مثبت رویے اپنانے پر انعام دیں، تعریف کریں اور ایک منظم ماحول فراہم کریں تو وہ اچھی عادات اپنا لیتے ہیں۔ یہاں زیادہ زور نظم و ضبط، عادات اور ماحول پر ہے۔ مثال کے طور پر کلاس روم میں کام مکمل کرنے پر شاباش دینا یا انعام دینا بیہیویئر ازم کا عملی اظہار ہے۔


---


یوں دیکھا جائے تو تعلیم کے یہ تمام فلسفے دراصل مختلف زاویوں سے ایک ہی سوال کا جواب دیتے ہیں: ہم بچے کو کس طرح ایک بہتر انسان اور ایک کامیاب شہری بنا سکتے ہیں؟ بعض فلسفے بنیادی علم پر زور دیتے ہیں، کچھ سماجی اصلاح کو اہم سمجھتے ہیں، کچھ ذاتی آزادی کو، اور کچھ سیکھنے کے عمل کو ایک تعمیراتی سفر قرار دیتے ہیں۔ حقیقت یہ ہے کہ ایک بہترین تعلیمی نظام ان سب فلسفوں کے امتزاج سے تشکیل پاتا ہے۔

 

Comments

Popular posts from this blog

Hazrat Ali

  مولا علی علیہ السلام کون؟؟؟؟ ایک عظیم تعارف مودت سے لبریز ایک خوبصورت تحریر وہ علی :جو عین اسلام ہیں وہ علی :جو کل ایمان ہیں وہ علی: جو خانہ کعبہ میں پیدا ہوا اور مسجد کوفہ میں شہید کیا گیا۔ وہ علی :جس نے آنکھ کھولی تو سب سے پہلے مصحف روئے نبی کی زیارت کی اور جو نور میں ،خلق میں ،تبلیغ میں،راحت میں ،کلفت میں،بزم میں،رزم میں غرض ہر منزل میں رسول خدا کا ہم رکاب ہیں ۔ وہ علی: جو خاتم الرسل کا بھائی اور وصی ہیں وہ علی : جوفاطمہ الزہرا کا شوہر تھا۔ وہ علی :جو سرداران جنت حسنین علیہما السلام کا باپ تھا۔ وہ علی :جو نہ صرف مومن آل محمد تھا بلکہ خدا کے آخری نبی خاتم الرسل کا شاہد و گواہ بھی تھا۔ وہ علی: جو ایسا عبادت گزارتھا کہ حالت نماز میں پاوں سے تیر نکال لیا گیا اوراسے احساس تک نہیں ہوا۔ وہ علی :جس کی زندگی انتہائی سادہ اورپاکیزہ تھی۔ وہ علی: جس نے تمام عمر محنت و مزدوری کی اورع جو کی خشک روٹی کھا تا رہا۔ وہ علی: جو علوم کائنات کا حامل تھا اور جسے زبان وحی سے مدینۃ العلم کا لقب عطا ہوا۔ وہ علی: جس نے مسجد کوفہ کی منبر سے سلونی سلونی قبل ان تفقدونی کا علان کیا۔ وہ علی: جس کے عدل کی ...

سورہ الطارق

 *بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ* 85:21 *بَلۡ هُوَ قُرۡاٰنٌ مَّجِيۡدٌ*  لفظی ترجمہ:  *بَلْ هُوَ:* بلکہ وہ | *قُرْاٰنٌ مَّجِيْدٌ:* قرآن مجید ہے ترجمہ: 85:21 (ان کے جھٹلانے سے قرآن پر کوئی اثر نہیں پڑتا) بلکہ یہ بڑی عظمت والا قرآن ہے۔ Nay, this is a Glorious Qur'an, 85:22 *فِىۡ لَوۡحٍ مَّحۡفُوۡظٍ*  لفظی ترجمہ:  *فِيْ لَوْحٍ مَّحْفُوْظٍ:* لوح محفوظ میں ترجمہ: 85:22 جو لوح محفوظ میں درج ہے۔ (Inscribed) in a Tablet Preserved!  85. Al- Burooj 21-22 *بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ* *وَالسَّمَآءِ وَالطَّارِقِۙ*  لفظی ترجمہ:  *وَالسَّمَآءِ:* قسم ہے آسمان کی | *وَالطَّارِقِ:* اور رات کو آنے والے کی ترجمہ: 86:01 قسم ہے آسمان کی اور رات کو آنے والے کی۔ By the Sky and the Night-Visitant (therein);- 86:02 *وَمَاۤ اَدۡرٰٮكَ مَا الطَّارِقُۙ‏* لفظی ترجمہ: *وَمَآ اَدۡرٰٮكَ:* اور کیا چیز بتائے تجھ کو | *مَا الطَّارِقُ:* وہ رات کو آنے والا کیا ہے ترجمہ: 86:02 اور تمہیں کیا معلوم کہ وہ رات کو آنے والا کیا ہے ؟ And what will explain to thee what the N...

شاہ لطیف بھٹائی اور عورت کا مقام

  ✏️انتخاب✏️ اس نے پوچھا’’شاہ لطیف کون تھا؟‘‘ میں نے کہا ’’دنیا کا پہلا فیمینسٹ شاعر‘‘ اس نے پوچھا ’’کس طرح۔۔۔!؟‘‘ میں نے کہا ’’اس طرح کہ : وہ جانتا تھا کہ عورت کیا چاہتی ہے؟ اس سوال کا جواب ارسطو بھی نہ دے پایا اس لیے علامہ اقبال نے کہا تھا: ’’ہزار بار حکیموں نے اس کو سلجھایا پھر بھی یہ مسئلہ زن رہا وہیں کا وہیں‘‘ دنیا کے سارے دانشور اور شاعر کہتے رہے کہ ’’عورت ایک مسئلہ ہے‘‘ اس حقیقت کا ادراک صرف لطیف کو تھا کہ ’’عورت مسئلہ نہیں عورت محبت ہے!‘‘ مگر وہ محبت نہیں جو مرد کرتا ہے! مرد کے لیے محبت جسم ہے عورت کے لیے محبت جذبہ ہے مرد کی محبت جسم کا جال ہے عورت کی محبت روح کی آزادی ہے مرد کی محبت مقابلہ ہے عورت کی محبت عاجزی ہے مرد کی محبت ایک پل ہے عورت کی محبت پوری زندگی ہے مرد کی محبت ایک افسانہ ہے عورت کی محبت ایک حقیقت ہے! سارے شعراء شیکسپئر سے لیکر شیلے تک اور ہومر سے لیکر ہم تم تک سب یہ سمجھتے رہے کہ عورت معشوق ہے صرف شاہ کو معلوم تھا کہ عورت عاشق ہے اس لیے شاہ لطیف نے لکھا: ’’عورت عشق کی استاد ہے‘‘ سب سوچتے رہے کہ ’’آخر عورت کیا چاہتی ہے؟ تخت؛ بخت اور جسم سخت!؟‘‘ شاہ عبدالطیف کو...