Skip to main content

تصوف

 


تصوف، دراصل انسان کے ظاہر و باطن کی اصلاح اور روحانی کمال کے حصول کا نام ہے۔ صوفیاء کرام فرماتے ہیں کہ انسان کی حقیقت صرف اس کے جسمِ خاکی (عالمِ خلق) تک محدود نہیں، بلکہ اس کے اندر ایک روحانی وجود بھی ہے جو عالمِ امر سے تعلق رکھتا ہے۔

اللہ تعالیٰ قرآنِ مجید میں فرماتا ہے:


> "وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ، قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي"

(سورۃ الإسراء: 85)

یعنی “وہ آپ سے روح کے بارے میں پوچھتے ہیں، کہہ دیجیے کہ روح میرے رب کے امر میں سے ہے۔”


یہی "امرِ رب" انسان کے اندر مختلف روحانی مراکز کی صورت میں موجود ہے، جنہیں صوفیاء نے "لطائف" کہا ہے۔ ان لطائف کا تزکیہ اور بیداری روحانی ترقی کا بنیادی زینہ ہے۔


لطائف کی تعریف


لفظ لطیفہ، "لُطف" سے ماخوذ ہے، جس کے معنی نرمی اور باریکی کے ہیں۔

اصطلاحِ تصوف میں "لطائف" سے مراد وہ باطنی روحانی مراکز ہیں جن کے ذریعے انسان کا دل، روح، عقل، سرّ اور دیگر باطن کے پہلو نورِ الٰہی سے منور ہوتے ہیں۔

یہ لطائف، عالمِ خلق (مادّی دنیا) سے نہیں بلکہ عالمِ امر سے تعلق رکھتے ہیں۔


لطائف کی اقسام


اگرچہ مختلف صوفی سلسلوں (قادری، نقشبندی، سہروردی، چشتی، شطاری وغیرہ) میں لطائف کی تعداد اور ترتیب میں معمولی اختلاف پایا جاتا ہے، لیکن عمومی طور پر چھ یا سات لطائف تسلیم کیے جاتے ہیں، جنہیں لطائفِ ستہ کہا جاتا ہے۔


1. لطیفۂ قلب (Lataif al-Qalb)


مقام: بائیں چھاتی کے نیچے دو انگل

عالم: عالمِ امر

صفات و اثرات: عشق، محبت، توبہ، ذکرِ خفی


لطیفۂ قلب روحانی سفر کا پہلا مرکز ہے۔ یہ وہ مقام ہے جہاں اللہ کی محبت اور توبہ کی کیفیت بیدار ہوتی ہے۔

جب سالک اس مقام پر ذکرِ خفی (دل کے اندر ذکرِ الٰہی) میں مصروف ہوتا ہے تو دل کی تاریکی اور دنیاوی آلائشیں دور ہوتی ہیں۔

قرآن میں ارشاد ہے:


> "أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" (الرعد: 28)

یعنی “یادِ الٰہی سے دلوں کو اطمینان حاصل ہوتا ہے۔”


اس لطیفہ کی صفائی سے انسان کا ارادہ، نیت، اور جذبہ خالص ہو جاتا ہے۔


2. لطیفۂ روح (Lataif al-Ruh)


مقام: داہنی چھاتی کے نیچے بمقابلہ دل

عالم: عالمِ امر

صفات و اثرات: عزم، دلیری، سخاوت، ارادہ


یہ مرکز روحِ انسانی کی قوتوں سے وابستہ ہے۔ جب لطیفۂ روح بیدار ہوتا ہے تو انسان کے اندر بلند ہمتی، سخاوت اور خیر خواہی کے جذبات پیدا ہوتے ہیں۔

یہ مقام نیک ارواح اور فرشتوں کے تعلق کا مرکز بھی ہے۔

صوفیاء کے نزدیک، لطیفۂ روح کی بیداری سے انسان کی نیت میں اخلاص اور نیکی کی قوت پیدا ہوتی ہے۔


3. لطیفۂ سِرّ (Lataif as-Sirr)


مقام: داہنی چھاتی کے اوپر

عالم: عالمِ امر

صفات و اثرات: اسرارِ الٰہی، مشاہدۂ غیب، روحانی انکشاف


"سِرّ" کا مطلب ہے راز۔ اس لطیفہ کی بیداری کے بعد اللہ تعالیٰ کے اسرار اور معرفت کے انوار ظاہر ہونے لگتے ہیں۔

یہ وہ مقام ہے جہاں سالک کو مکاشفہ و مشاہدہ نصیب ہوتا ہے۔

یہ راز کا مقام ہے جہاں انسان کے باطن پر اللہ تعالیٰ کی تجلیات نازل ہوتی ہیں


4. لطیفۂ خفی (Lataif al-Khafi)


مقام: بائیں چھاتی کے اوپر

عالم: عالمِ امر

صفات و اثرات: معرفت، تفکر، تواضع، قربِ الٰہی


"خفی" یعنی پوشیدہ۔

یہ لطیفہ عام شعور سے بھی مخفی ہوتا ہے۔

اس کی بیداری سے سالک میں عاجزی، انکساری، فہم اور باطنی بصیرت پیدا ہوتی ہے۔

یہ وہ مقام ہے جس کی روشنی فرشتوں کی سماعت سے بھی پوشیدہ بتائی گئی ہے۔


5. لطیفۂ اَخفیٰ (Lataif al-Akhfa)


مقام: سینے کے وسط میں یا بعض کے نزدیک پیشانی یا سر کی طرف

عالم: عالمِ امر

صفات و اثرات: فنا فی اللہ، توحیدِ کامل، ذاتِ حق کی معرفت


"اَخفیٰ" یعنی سب سے زیادہ پوشیدہ۔

یہ تمام لطائف کا اعلیٰ ترین مرکز ہے، جہاں بندہ فنا فی التوحید کے مقام تک پہنچتا ہے۔

یہ وہ مرحلہ ہے جہاں سالک کے اندر "میں" باقی نہیں رہتی، بلکہ صرف "اللہ" کا شعور رہ جاتا ہے۔

قرآن میں ارشاد ہے:


> "وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ" (ق: 16)

یعنی “ہم انسان سے اس کی شہ رگ سے بھی زیادہ قریب ہیں۔”


6. لطیفۂ نفس (Lataif an-Nafs)


مقام: ناف کے نیچے یا بعض کے نزدیک پیشانی کے وسط میں

عالم: عالمِ خلق

صفات و اثرات: خواہشات، نفسِ امّارہ، اصلاحِ باطن


یہ مرکز نفسِ انسانی سے متعلق ہے، جو انسان کے اندر برائی، غرور، حسد اور خواہشات کا سرچشمہ ہے۔

تصوف کا بنیادی مقصد اسی نفس کو تزکیہ کے ذریعے پاک کرنا ہے تاکہ یہ نفسِ مطمئنہ میں بدل جائے۔

قرآن میں ارشاد ہے:


> "قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا" (الشمس: 9)

یعنی “بیشک وہ کامیاب ہوا جس نے اپنے نفس کو پاک کیا۔”


7. لطیفۂ قالب یا لطیفۂ عنصری (Lataif al-Qalib / Lataif al-‘Unsuri)


مقام: پورے جسم پر محیط

عالم: عالمِ خلق

یہ لطیفہ مادی جسم اور اس کے اعمال و حرکات سے تعلق رکھتا ہے۔

اس کی اصلاح سے ظاہری اعمال، عبادات، اور جسمانی افعال روحانی رنگ اختیار کر لیتے ہیں۔


لطائف کی بیداری کا طریقہ


صوفیاء کرام فرماتے ہیں کہ یہ لطائف صرف ذکرِ الٰہی، مراقبہ، اور شیخِ کامل کی تربیت سے بیدار ہوتے ہیں۔

ہر لطیفہ کی بیداری سے سالک کے باطن میں ایک نیا نور پیدا ہوتا ہے، اور وہ "نفس سے روح تک" کا سفر طے کرتا ہے۔

اس سفر کی تکمیل پر بندہ قربِ الٰہی، فنا فی اللہ اور بقا باللہ کے مقام تک پہنچتا ہے۔


روحانی اثرات


دل میں سکون و اطمینان


دنیاوی لالچ سے بے نیازی


تواضع، صبر اور شکر کی عادت


اللہ کی قربت کا احساس


ذکر میں لذت اور خشوع


تصوف کا مقصد محض نظری علم حاصل کرنا نہیں، بلکہ اپنے باطن کو نورِ الٰہی سے منور کرنا ہے۔

لطائف کی بیداری دراصل انسان کے اندر حق کی شعور اور اللہ کی معرفت کا ظہور ہے۔

یہی انسان کے روحانی سفر کا کمال ہے جہاں بندہ اپنی حقیقت کو پہچان لیتا ہے:


> "مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ"

“جس نے اپنے نفس کو پہچان لیا، اس نے اپنے رب کو پہچان لیا۔”

Comments

Popular posts from this blog

Hazrat Ali

  مولا علی علیہ السلام کون؟؟؟؟ ایک عظیم تعارف مودت سے لبریز ایک خوبصورت تحریر وہ علی :جو عین اسلام ہیں وہ علی :جو کل ایمان ہیں وہ علی: جو خانہ کعبہ میں پیدا ہوا اور مسجد کوفہ میں شہید کیا گیا۔ وہ علی :جس نے آنکھ کھولی تو سب سے پہلے مصحف روئے نبی کی زیارت کی اور جو نور میں ،خلق میں ،تبلیغ میں،راحت میں ،کلفت میں،بزم میں،رزم میں غرض ہر منزل میں رسول خدا کا ہم رکاب ہیں ۔ وہ علی: جو خاتم الرسل کا بھائی اور وصی ہیں وہ علی : جوفاطمہ الزہرا کا شوہر تھا۔ وہ علی :جو سرداران جنت حسنین علیہما السلام کا باپ تھا۔ وہ علی :جو نہ صرف مومن آل محمد تھا بلکہ خدا کے آخری نبی خاتم الرسل کا شاہد و گواہ بھی تھا۔ وہ علی: جو ایسا عبادت گزارتھا کہ حالت نماز میں پاوں سے تیر نکال لیا گیا اوراسے احساس تک نہیں ہوا۔ وہ علی :جس کی زندگی انتہائی سادہ اورپاکیزہ تھی۔ وہ علی: جس نے تمام عمر محنت و مزدوری کی اورع جو کی خشک روٹی کھا تا رہا۔ وہ علی: جو علوم کائنات کا حامل تھا اور جسے زبان وحی سے مدینۃ العلم کا لقب عطا ہوا۔ وہ علی: جس نے مسجد کوفہ کی منبر سے سلونی سلونی قبل ان تفقدونی کا علان کیا۔ وہ علی: جس کے عدل کی ...

سورہ الطارق

 *بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ* 85:21 *بَلۡ هُوَ قُرۡاٰنٌ مَّجِيۡدٌ*  لفظی ترجمہ:  *بَلْ هُوَ:* بلکہ وہ | *قُرْاٰنٌ مَّجِيْدٌ:* قرآن مجید ہے ترجمہ: 85:21 (ان کے جھٹلانے سے قرآن پر کوئی اثر نہیں پڑتا) بلکہ یہ بڑی عظمت والا قرآن ہے۔ Nay, this is a Glorious Qur'an, 85:22 *فِىۡ لَوۡحٍ مَّحۡفُوۡظٍ*  لفظی ترجمہ:  *فِيْ لَوْحٍ مَّحْفُوْظٍ:* لوح محفوظ میں ترجمہ: 85:22 جو لوح محفوظ میں درج ہے۔ (Inscribed) in a Tablet Preserved!  85. Al- Burooj 21-22 *بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ* *وَالسَّمَآءِ وَالطَّارِقِۙ*  لفظی ترجمہ:  *وَالسَّمَآءِ:* قسم ہے آسمان کی | *وَالطَّارِقِ:* اور رات کو آنے والے کی ترجمہ: 86:01 قسم ہے آسمان کی اور رات کو آنے والے کی۔ By the Sky and the Night-Visitant (therein);- 86:02 *وَمَاۤ اَدۡرٰٮكَ مَا الطَّارِقُۙ‏* لفظی ترجمہ: *وَمَآ اَدۡرٰٮكَ:* اور کیا چیز بتائے تجھ کو | *مَا الطَّارِقُ:* وہ رات کو آنے والا کیا ہے ترجمہ: 86:02 اور تمہیں کیا معلوم کہ وہ رات کو آنے والا کیا ہے ؟ And what will explain to thee what the N...

شاہ لطیف بھٹائی اور عورت کا مقام

  ✏️انتخاب✏️ اس نے پوچھا’’شاہ لطیف کون تھا؟‘‘ میں نے کہا ’’دنیا کا پہلا فیمینسٹ شاعر‘‘ اس نے پوچھا ’’کس طرح۔۔۔!؟‘‘ میں نے کہا ’’اس طرح کہ : وہ جانتا تھا کہ عورت کیا چاہتی ہے؟ اس سوال کا جواب ارسطو بھی نہ دے پایا اس لیے علامہ اقبال نے کہا تھا: ’’ہزار بار حکیموں نے اس کو سلجھایا پھر بھی یہ مسئلہ زن رہا وہیں کا وہیں‘‘ دنیا کے سارے دانشور اور شاعر کہتے رہے کہ ’’عورت ایک مسئلہ ہے‘‘ اس حقیقت کا ادراک صرف لطیف کو تھا کہ ’’عورت مسئلہ نہیں عورت محبت ہے!‘‘ مگر وہ محبت نہیں جو مرد کرتا ہے! مرد کے لیے محبت جسم ہے عورت کے لیے محبت جذبہ ہے مرد کی محبت جسم کا جال ہے عورت کی محبت روح کی آزادی ہے مرد کی محبت مقابلہ ہے عورت کی محبت عاجزی ہے مرد کی محبت ایک پل ہے عورت کی محبت پوری زندگی ہے مرد کی محبت ایک افسانہ ہے عورت کی محبت ایک حقیقت ہے! سارے شعراء شیکسپئر سے لیکر شیلے تک اور ہومر سے لیکر ہم تم تک سب یہ سمجھتے رہے کہ عورت معشوق ہے صرف شاہ کو معلوم تھا کہ عورت عاشق ہے اس لیے شاہ لطیف نے لکھا: ’’عورت عشق کی استاد ہے‘‘ سب سوچتے رہے کہ ’’آخر عورت کیا چاہتی ہے؟ تخت؛ بخت اور جسم سخت!؟‘‘ شاہ عبدالطیف کو...